future-see

future-see

future-see

future-see

علائم استرس در نوجوانان ایرانی چیست؟

تحقیقات نشان داده که بیش از نیمی از افرادی که برای ناراحتی‌های جسمانی به پزشک مراجعه می‌کنند، مشکلات روانی و عاطفی دارند، براساس یک نظرسنجی ۴۱ درصد جوانان ایرانی توان مقابله با مشکلات زندگی را ندارند. ۳۸ درصد آنان سرحال و با نشاط از خواب بیدار نمی‌شوند و همین تعداد از زندگی خود ابراز رضایت نمی‌کنند.
با وبلاگ دید آینده همراه باشید
فشار کاری در پدران و مادران، بی‌حوصلگی آنان، فیلم‌ها و سریال‌های حادثه‌ای و غمگین و کمبود سرگرمی‌های مفرح، سبب شده است که برخی از اعضای خانواده‌ ها شاد نباشند. 
کسی که برای فرار از مشکلات زندگی، استرس‌های شغلی و استرس‌های مدرن به خوردن دارو عادت می‌کند، احساس وظیفه‌شناسی را از دست می‌دهد و حضور منظم او در محل کار یا مدرسه مختل می‌شود

بنابراین، ایجاد شادی معقول و منطقی در بین این افراد مانع از افسردگی، و انواع ناهنجاری‌های اجتماعی می‌گردد و در نتیجه باعث افزایش کارآیی می‌شود.

 طبق آمار سال ۱۳۷۸، ۶درصد از جوانان تهرانی بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال دچار اختلالات روانی هستند و این آمار بین افراد ۲۵ تا ۴۴ سال به ۵/۸ درصد می‌رسد.

به گزارش جام جم سرا به نقل از انجمن تعهد- سید حسن موسوی، کار‌شناس مسائل اجتماعی می‌گوید: 
نگرانی از آینده سبب یأس و ناامیدی در جوانان می‌شود و احساس ناامنی اجتماعی و روانی به وجود می‌آورد و به همین دلیل فرد ممکن است دچار افسردگی شود؛ فرد افسرده جامعه پذیر نیست و گرایش به آسیب‌های اجتماعی و انحرافاتی نظیر انواع اعتیاد و خودکشی دارد.
 متأسفانه یکی از داروهایی که بین جوانان به تازگی رواج یافته داروی «اکستازی» معروف به داروی شادی است، 
بررسی‌هایی که بر روی این داروی روان گردان جدید انجام شده است نشان می‌دهد که شدت عوارض این دارو در تخریب مغز شباهت زیادی به مخدرهای خیابانی دارد و تأثیر منفی آن در طولانی مدت بسیار بیشتر از آثار خوشی کوتاه مدت است،
 این دارو علاوه بر اعتیاد، گیجی، اختلال بینایی، جوش‌های صورت، تهوع، لرز، عرق فراوان، آسیب کبدی، تخریب بافت مغز، به علت بالا بردن دمای بدن، باعث تخریب عضلات و نارسایی قلب و کلیه می‌شود. همچنین این ماده باعث آسیب زدن به حافظه، کاهش ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین در مغز و مشکلات عاطفی، افسردگی و کاهش قدرت یادگیری می‌شود.
کسی که برای فرار از مشکلات زندگی، استرس‌های شغلی و استرس‌های مدرن به خوردن این دارو عادت می‌کند، احساس وظیفه‌شناسی را از دست می‌دهد و حضور منظم او در محل کار یا مدرسه مختل می‌شود.
یکی از کار‌شناسان امور اجتماعی می‌گوید: شاد بودن را باید از کودکی و در مهدکودک‌ها به کودکان آموزش داد وی «تشکیل شوراهای ایجاد محیط شاد در مدارس» را ضروری می‌داند و معتقد است که این مسئله می‌تواند برای جوان امنیت روانی فراهم کند. دکتر شهرام رفیعی فر سلامت را حالتی می‌داند که در آن افراد از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار باشند.
بسیاری از جوان‌ها در زندگی خود هدف مشخصی ندارند، باید به جوان‌ها کمک شود که هدف‌های خود را انتخاب و برای آن کوشش کنند که در این راه آموزش مهارت‌های زندگی سبب می‌شود تا جوانان بهتر بتوانند با فشارهای عصبی مقابله کنند.
وی می‌گوید: مسئله دستیابی به سلامت اکتسابی است و آموزش آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد و می‌توان به افراد آموزش داد که با چه نگرشی بر مشکلات خود غلبه کنند.
وی می‌افزود: تا زمانی که برنامه مشخصی برای ایجاد سلامت روانی وجود نداشته باشد شادی و نشاط به عنوان یکی از مظاهر سلامت نهادینه نمی‌شود؛ نیاز به برنامه علمی و تخصصی‌تر و مشارکت همه اقشار جامعه در تأمین و ارتقای سلامت روانی جامعه ضرورت دارد.
دکتر محمد تقی یاسمی می‌گوید: اگرچه استرس در شروع و تشدید اختلالات روانی مؤثر است. اما اگر افراد در شرایط استرس زا بتوانند با انجام برخی فعالیت‌ها در سرنوشت خود تغییری به وجود آورند، کمتر افسرده می‌شوند، وی خاطر نشان کرد که باید در جامعه شرایطی فراهم شود که جوانان احساس کنند در سرنوشت خود تأثیر دارند؛ در این صورت افسرده نمی‌شوند و در ‌‌نهایت زندگی شادی خواهند داشت. 
بسیاری از جوان‌ها در زندگی خود هدف مشخصی ندارند، باید به جوان‌ها کمک شود که هدف‌های خود را انتخاب و برای آن کوشش کنند که در این راه آموزش مهارت‌های زندگی سبب می‌شود تا جوانان بهتر بتوانند با فشارهای عصبی مقابله کنند. مهارت مقابله با استرس، تصمیم گیری و حل مسئله، تفکر خلاق، محافظت از خود، قاطعیت در رد برخی تعارفات و مواردی دیگر نیاز به آموزش دارد.
چنانچه بخواهیم فردای کشور را به دست قشری بسپاریم که از پویایی لازم برخوردار باشد ضرورت دارد از امروز برای نشاط و شادابی آنان برنامه ریزی کنیم.
استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی میتواند کمک حال جوانان ما باشد

بهترین راه برگزاری جلسه مشاوره روانشناسی چیست؟

نیاز به مشاوره در همه ما وجود داره، هم ما به مشکلاتی برمیخوریم که باید با کمک فردی دیگه حل بشه تا بتوانیم سلامت روان خود را حفظ کنیم.  در غیر اینصورت نه تنها نمیتوانیم بر آنها غلبه کنیم بلکه مشکلات ما هم بیشتر میشود. یکی از این مشاوره ها میتواند مشاوره آنلاین باشد.


چطور مشاوره روانشناسی بگیرم؟


موارد زیادی در انتخاب مشاور مورد نیاز دخیل هستند.


اول از همه باید هر فرد مشکل خودشو بشناسه تا بتونه یک مشاورمرتبط پیدا کنه.


برای مثال درمان وسواس باید توسط فرد متخصص در این زمینه انجام بشه، درمان افسردگی ودیگر اختلالات فردی باید توسط مشاور با تبربه و تحصیل کرده در این زمینه انجام بشه.


یادتان باشد باید مشاوری را انتخاب کنید که هم در زمینه مشکلات شما تحصیل کرده باشد و هم تجربه کاری مناسبی داشته باشد تا علاوه بر علم بتواند از تجربیات گذشته خود استفاده کند.


از کجا مشاور مورد نظر را پیدا کنم؟


خب این از سوالات بسیار مهم و البته همیشگی هست.


ا کجا میشه مشاور خوبی پیدا کرد.


بسیاری از افرادی که در کلان شهرها زندگی میکنند میتوانند از مشاوره حضوری استفاده کنند.


یعنی با حضور در دفاتر مشاوره روانشناسی از خدمات مشاوره حضوری و به قولی چهره به چهره بهره ببرند.


این حالت شامل حال افرادی می شود که امکان رفتن به دفاتر مشاور و تمایل به ملاقات حضوری مشاور را دارند می شود.


اما شاید فردی در شهرستان زندگی می کند که امکان حضور در دفتر مشاوره نیست و یا دسترسی به مشاور مورد نظر را ندارد.


در این حالت می توان از خدمات مشاوره غیر حضوری استفاده کرد.


خب راه های زیادی برای استفاده از خدمات غیر حضوری وجود دارد.


یکی از این راه ها مشاوره تلفنی می باشد و اقبال زیادی هم به این نوع مشاوره شده است.


در این حالت دیگر بعد مسافت مهم نیست و می توانید از هر کجا با مشاورتان به صورت صوتی صحبت کنید.


یکی دیگر از انواع مورد استفاده مشاوره را میتوان مشاوره روانشناسی آنلاین نامید.


در این نوع مشاوره ها کاربر و مراجه به صورت آنلاین با هم صحبت میکنند و خب از مزیت های زیادی هم برخوردار است.


مشاوره آنلاین محدودیت های موجود در مشاوره تلفنی را ندارد.


مثلا خیلی از مشاورین کلا مشاوره تلفنی را قبول ندارند چون حالات مراجع مانند زبان بدن و حالات چهره اصلا قابل تشخیص نیست.


اما در مشاوره روانشناسی بر خط (آنلاین) مراجع و کاربر به صورت صوتی و تصویری با هم ارتباط برقرار میکنند.


در مشاوره آنلاین دیگر محدودیت جغرافیایی وجود ندارد.


مثلا مراجع میتواند در اروپا باشد و مشاور در ایران، تنها با استفاده از اینترنت آنها میتوانند به راحتی ا هم گفتگو داشته باشند.


خوشبختانه سایت هایی مانند ویکی روان که در زمینه روانشناسی فعالیت دارند این دست خدمات را به عموم مردم ارائه میکنند.


مشاوره آنلاین نسل جدید و راحت تر مشاوره می باشد که میتواند فاصله مشاور و مراجع را بسیار بسیار کم کند.


شما هم میتوانید بدون در نظر گرفتن محدودیت های موجود و بدون نگرانی بابت پیدا کردن مشاور مورد نظرتان، از هر جای دنیا با مشاور مورد انتخابتان به صورت آنلاین جلسه مشاوره برگزار نمائید.


منبع: پیدا کردن مشاور روانشناس

استفاده از شاخص‌های فرعی زیر چتر لگاتوم

شاخص لگاتوم بر اساس ۹ شاخص فرعی تشکیل می‌شود که همگی در کنار هم نهایتا میزان رفاه یک کشور را اندازه‌گیری می‌کنند. این شاخص‌های فرعی عبارت‌اند از:


اقتصاد، کارآفرینی و فرصت، حکمرانی، سرمایه اجتماعی، آزادی فردی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت و محیط‌زیست.


شاخص لگاتوم بر اساس ۹ شاخص فرعی را اندازه‌گیری می‌کنند: اقتصاد، کارآفرینی و فرصت، حکمرانی، سرمایه اجتماعی، آزادی فردی، آموزش، سلامت، امنیت و محیط‌زیست.


برای به دست آوردن شاخص کل لگاتوم، به همه شاخص‌های فرعی، وزن مساوی داده می‌شود. هر کشور، نمره‌هایی در هر شاخص فرعی به دست می‌آورد که بر اساس ترکیب عملکردش در متغیرهای مختلف و سطوح گوناگون اهمیت این متغیرها است. 

سپس نمره‌های این شاخص‌های فرعی، متوسط‌گیری می‌شوند تا یک نمره کل برای کشور در این شاخص به دست آید. درنهایت کشورها به صف شده و با توجه به این نمره‌ها، در رتبه‌های مختلف قرار می‌گیرند. 

بی‌شک رتبه کشور هرچه به صدر جدول نزدیک‌تر باشد، یعنی آن کشور رفاه بالاتری را برای زندگیِ شهروندانش فراهم کرده است.


اقتصاد

اقتصاد سالم علاوه بر اینکه درآمد سرانه را افزایش می‌دهد، باعث افزایش سطح کلی رفاه نیز می‌شود. در قسمت این شاخصِ فرعی عملکرد یک کشور در چهار حوزه کلیدی اندازه‌گیری می‌شود.

 این چهار حوزه عبارت‌اند از: سیاست‌های اقتصادی کلان، انتظارات و رضایتمندی از اقتصاد، بنیان‌هایی برای رشد، کارایی بخش مالی.


به‌طور مثال این شاخص به ما می‌گوید که اگر در کشورتان نرخ تورم پایین، نرخ بیکاری کم و نرخ پس‌انداز داخلی خوبی دارید، این متغیرها اثر مثبت و خوبی بر روی درآمد و رفاه افراد جامعه‌تان می‌گذارند. 

همچنین اگر در کشوری مردم به نهادهای مالی اعتماد داشته باشند،

 سرپناه و پس‌انداز کافی داشته باشند و از استانداردهای زندگی‌شان راضی باشند، رتبه خوبی از نظر اقتصادی در شاخص لگاتوم به دست می‌آورند. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و این شاخص فراگیرتر از این‌ها است.


10 کشور برتر در گروه شاخص کیفیت اقتصاد عبارت‌اند از: نیوزلند، هلند، سوئد، سوییس، آلمان، دانمارک، نروژ، سنگاپور، لوکزامبورگ، بریتانیا و ۱۰ کشور بدتر شامل: یمن، موریتانی، جمهوری دموکراتیک کنگو، لسوتو، جمهوری مرکزی آفریقا، چاد، کنگو، عراق، سودان، آنگولا و نیجریه هستند.


منبع: تجارت نیوز